Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni
Logo Teatru Miejskiego w Gdyni

Małgorzata Talarczyk

Małgorzata Talarczyk debiutowała w „Apetycie na czereśnie” Agnieszki Osieckiej 19 listopada 1970 roku w jeleniogórskim Teatrze Dolnośląskim. Od 1982 roku, z dwuletnią przerwą, jest aktorką Teatru Miejskiego w Gdyni. Scena łaskawa pozwoliła artystce kreować najróżniejsze postacie, od świętych i dziewic począwszy, poprzez kobiety bezwzględne, po troskliwe matki. Owa różnorodność, obok prawdy, jest dla Małgorzaty Talarczyk istotą aktorstwa. Zagrała m.in. Kasandrę w „Odprawie posłów greckich” Jana Kochanowskiego, Marię Magdalenę w „Historyi o chwalebnym zmartwychwstaniu pańskim” Mikołaja z Wilkowiecka, Pudla w „Brytanie Brysiu” Aleksandra Fredry, Klaudestynę de Montreuil w „Bezimiennym dziele” Stanisława I. Witkiewicza, Nauczycielkę w „Konopielce” Edwarda Redlińskiego, Hermię i Tytanię w „Śnie nocy letniej” Williama Shakespeare’a, Księżną Himalaj w „Operetce” Witolda Gombrowicza, Iwonę i Królową Małgorzatę w „Iwonie, księżniczce Burgunda” Witolda Gombrowicza, Alę i Eugenię w „Tangu” Sławomira Mrożka, Matkę w „Balladynie” Juliusza Słowackiego, Gwinonę w „Lilii Wenedzie” Juliusza Słowackiego. Pracowała pod kierunkiem m.in.: Adama Hanuszkiewicza, Henryka Tomaszewskiego, Waldemara Śmigasiewicza, Jerzego Rakowieckiego. Jest laureatką Nagród Artystycznych Prezydenta Miasta Gdyni, nagród aktorskich na festiwalach teatralnych w Toruniu i Opolu oraz na Festiwalu Sztuk Współczesnych we Wrocławiu. Od 1983 roku, z kilkuletnią przerwą, pozostaje nauczycielką zadań aktorskich w Studium Wokalno – Aktorskim przy Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni. Pięćdziesięciu ośmiu dyplomantów osiągnęło dyplom aktorski pod jej ręką. Od 1996 roku przewodniczy gdańskiemu Oddziałowi Związku Artystów Scen Polskich. W 2004 roku otrzymała Złoty Krzyż Zasługi. W 2015 - Brązowy Medal Zasłużony Kulturze - Gloria Artis, w 2016 - NAGRODĘ INDYWIDUALNĄ II STOPNIA ZA SZCZEGÓLNY WKŁAD W ROZWÓJ EDUKACJI ARTYSTYCZNEJ W POLSCE (przyznaną przez dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej).

„Prawdziwą rewelacją jest Małgorzata Talarczyk w roli Pani Marii [„Kompozycja w słońcu”]. To zakochana, piękna kobieta, którą czas i doświadczenie życia zmieniły w surową, gderliwą staruchę. Drepce po pokojach noga za nogą, suwając przed sobą krzesło. Czasem spod maski starości wychyla się dawna Maria, zakochana i czuła, co czyni ją bardziej tragiczną”. Roman Pawłowski, Gazeta Wyborcza

„…pojawia się Pani Maria – Małgorzata Talarczyk. Sunie wolno, z trudem, przystaje opierając się na krześle… Czasem ostra i pełna gniewu, niekiedy słaba w bezsilnej złości. Zamknięta w sobie. Oszczędna w gestach. Nie rozgrywa tej roli na krzyku. Emocje są w niej. Czasem tylko spojrzeniem wyraża rozpacz. Znakomita rola”. Grażyna Antoniewicz, Dziennik Bałtycki

Role w naszym teatrze

Żona Apollonowicza, Tofana„Mistrz i Małgorzata”
ESCALUS„ROMEO I JULIA”
Lala„JESTEŚMY NA WCZASACH ...”
MARYNA„BALLADYNA”
PRACZKA„KOMEDIA OMYŁEK”
STEFANIA BARDZIEJ„BYĆ JAK KRZYSZTOF KRAWCZYK”
Czarodziejka„ŚNIEŻKA I KRASNOLUDKI”
„PIOSENKA JEST DOBRA NA WSZYSTKO”
PRASKOWIA„BIESY”
WOŹNA„JESZCZE BARDZIEJ ZIELONA GĘŚ”
Magda Charakteryzatorka„KOLIBRA LOT OSTATNI”
Babka„KRÓLOWA ŚNIEGU”
TANGUEROS„W KRĘGU NAMIĘTNOŚCI - TANGO PIAZZOLLA”
WENDY PARKI „BÓG”
Chór„ANTYGONA”
Spiker„ROCK'N'ROLL”
Telefonistka„KOLACJA DLA GŁUPCA”
Mania„ŚLUB”
Hrabina Respektowa, jego żona„FANTAZY”
Grubach„PROCES”
Kasia„WOYZECK”
Meg„URODZINY STANLEYA”
Dziwka Bosa „SZEWCY”
Przełęska„DYZMA”
Pani Maria„KOMPOZYCJA W SŁOŃCU”
Karina„ZORBA”
Pani de Rosemonde„NIEBEZPIECZNE ZWIĄZKI”
Fizjoterapeutka„PIAF”
Gospodyni„DON KICHOTE”
Tłusta kobieta„KARTOTEKA”
Kotka, Agentka„101 DALMATYŃCZYKÓW”
Jego żona„WIZYTA STARSZEJ PANI”
Zdjęcie - Małgorzata Talarczyk